مقالات

مفیدبودن شیر و ماست در جهت سلامتی و جایگاه ویژه لبنیات در هرم غذایی

از جمله محصولات لازم و ضروری در یک رژیم غذای سالم، مربوط به شیر و محصولات لبنی است. این در حالی است که مصرف روزانه این محصولات جزو موارد مهم و ضروری در هرم غذایی است. شیر، ماست، پنیر و به‌طورکلی همه اقلام تولید شده از فرآورده‌های لبنی منبع غنی کلسیم، ویتامین دی، پتاسیم و پروتئین هستند که نقش مهم و اساسی در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.

شیر به‌عنوان یکی از محصولات لبنی پر مصرف در بین افراد به‌تنهایی حاوی ویتامین‌های A، B12 و ریبوفلاین است. ازاین‌رو مصرف مرتب و روزانه این محصول در کنار دیگر مواد لبنی که در هرم غذایی قرار دارد، باعث ایمنی و سلامت بدن افراد خواهد شد. شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر یکی از کارخانجات تولیدی محصولات لبنی است که ما در طی این مقاله قصد داریم به آن پرداخته و در خصوص فراورده‌های لبنی متنوع این مجموعه در حفظ ایمنی و سلامت افراد جامعه مطالب مفید و جامعی ارائه نماییم.

اهمیت لبنیات در سلامت افراد جامعه مطابق با هرم غذایی

همان‌طور که می‌دانید هرم غذایی یک نمودار نمایش گرافیکی است که در آن به نیاز بدن برای مصرف مواد غذایی مختلف اشاره شده است. در این میان شیر و فرآورده‌های لبنی به‌عنوان مواد مغذی سالم در این زمینه در کنار حبوبات، گوشت، مغزها و تخم‌مرغ در بخش‌های ابتدایی هرم غذایی قرار دارند. این امر نشان از اهمیت بالای این محصولات به نسبت سایر مواد غذایی در سلامت بدن افراد دارد.

شیر، ماست، پنیر، شیر بدون لاکتوز، شیر سویای غنی شده و ماست از جمله محصولات لبنی سالم و مفید در هرم غذایی محسوب می‌شوند. مقدار مصرف این مواد لبنی بسته به سن، جنس، قد، وزن و سطح فعالیت افراد متفاوت خواهد بود؛ اما به طور معمول افراد در طی روز باید ۲ تا ۳ واحد از شیر و محصولات لبنی را در برنامه غذایی خود به‌منظور ایمنی و حفظ سلامت بدن داشته باشند.

اهمیت خوردن و نوشیدن شیر و لبنیات

استفاده از لبنیات متنوع دارای فواید بسیاری برای بدن است که مهم‌ترین بخش آن مربوط به ساخت و حفظ سلامت استخوان‌ها است. لبنیات و تولیدات فرآوری شده این خانواده به‌عنوان محصولات شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر از مواد غذایی بسیاری برخوردار بوده که در سلامت و حفظ بدن افراد نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند. کلسیم، پتاسیم، ویتامین دی و پروتئین جزو مواد مغذی در این محصولات لبنی هستند که بدن برای فعالیت و پرورش درست به آنها نیاز دارد.

سلامت افراد بااهمیت و توجه به هرم غذایی مصرف شیر و لبنیات

لبنیات و محصولات تولیدی از آن دارای مواد مغذی بسیاری هستند که تا حد چشمگیری باعث سلامت بدن افراد می‌شود. کلسیم و ویتامین دی به‌عنوان بخشی از مواد مغذی تشکیل شده در لبنیات، جزو مواردی هستند که در هر سنی به آن احتیاج است.

مصرف درست و منظم شیر و لبنیات در گام نخست باعث بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شود. ازاین‌رو مصرف لبنیات شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر به‌عنوان یکی از کارخانجات فعال در زمینه تولید محصولات لبنی در حفظ سلامت و ایمنی بدن افراد تأثیرگذار خواهد بود.

باورهای غلط در مورد مصرف شیر و محصولات لبنی

ازآنجایی‌که مصرف محصولات و لبنیات تعریف در بدن برخی افراد با عوارض و مشکلاتی همراه است، این باور غلط در ذهن برخی افراد ایجاد شده که از مصرف شیر و محصولات لبنی اجتناب نمایند. همین امر باعث شده که برخی افراد مقصر این آسیب و مشکل در بدن را مصرف شیر و تولیدات لبنی بدانند؛ اما باید عنوان کنیم در برخی موارد بروز این عوارض نه‌تنها ناشی از مصرف شیر نیست، بلکه مشکل در سیستم بدن افراد است.

لاکتوز به‌عنوان قند موجود در شیر شاید با بدن برخی از افراد سازگاری نداشته باشد که آن نیز حاصل عدم تولید و یا تولید کم لاکتاز در بدن است. لاکتوز آنزیمی است که باعث جذب لاکتوز شیر شده و به این صورت بدن بدون هیچ‌گونه مشکلی پذیرای شیر و محصولات لبنی خواهد بود. ازاین‌رو افرادی که دارای این اختلال در بدن هستند، قادر به مصرف استاندارد شیر و لبنیات مطابق با برنامه غذایی منظم نخواهند بود.

از دیگر موارد منع مصرف شیر با ایجاد آلرژی در بدن افراد صورت می‌گیرد. در اغلب اوقات عدم سازگاری بدن با کلسیم موجود در شیر، باعث بروز این مشکل در بدن برخی افراد می‌شود. ازاین‌رو افرادی که به لبنیات حساسیت دارند، برای جبران کلسیم در این زمینه باید با مصرف سبزیجات، ماهی پخته، توفو و دیگر مواد دارای کلسیم این کمبود را جبران نمایند.

هرچند که با مصرف محصولات متنوع شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر شاید بتوانند از بین محصولات تولیدی گوناگون این مجموعه، گزینه مناسبی را برای دریافت کلسیم موردنیاز بدن خود پیدا نمایند.

کارخانه لبنیات دنیز ابهر

یکی از مجموعه‌های فعال تولیدات لبنی که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد، شیر پاستوریزه دنیز ابهر است. این مجموعه با کادری مجرب، متخصص و فعال درصدد تولید محصولات لبنی متنوع متناسب با نیاز بدن افراد و مطابق با برنامه سلامت در هرم غذایی است. همین امر باعث تولید محصولات متنوع لبنی در این مجموعه شده که شامل شیر و لبنیات بیستون، روغن کرمانشاهی، پنیر، پنیر پر چرب، پنیرکم چرب و… شده است. این مجموعه با به‌کارگیری کادر متخصص در کنار استفاده از ابزار و تجهیزات به‌روز، باهدف اهمیت لبنیات در تغذیه افراد درصدد خلق محصولات متنوع و باکیفیت برای سلامت جامعه در حال فعالیت است.

کلام پایانی

شیر و محصولات لبنی به‌عنوان بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش مهم و اساسی در سلامت بدن افراد ایفا می‌کند. مواد مغذی موجود در شیر و لبنیات مه کامه همچون کلسیم، ویتامین دی، پتاسیم و پروتئین به‌عنوان عاملین مهم در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها عمل می‌کند. ازاین‌رو مصرف در حد تعادل روزانه مطابق با هرم غذایی، می‌تواند باعث حفظ ایمنی و سلامت بدن افراد شود.

محصولات متنوع لبنی کم‌چرب و یا بدون چربی برای افرادی که در رژیم غذایی خود به دنبال این‌گونه محصولات هستند، گزینه مناسبی است. امروزه کارخانجات تولیدی متنوعی در حال تولید محصولات لبنی مختلف، متناسب با نیاز افراد جامعه است. در این میان شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر با محصولات متنوعی همچون شیر، ماست، پنیر، پنیر پرچرب، پنیرکم چرب، روغن کرمانشاهی و… می‌تواند گزینه انتخابی افراد برای خرید محصولات لبنی متنوع و سالم مطابق با مصرف روزانه در هرم غذایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X