مقالات

اهمیت و نقش لبنیات در رژیم غذایی سالم

رشد و نمو و بهبود سیستم ایمنی کودکان و همچنین حفظ سلامت بدن در مقابل بیماری‌های عفونی و غیر واگیر در زندگی بزرگسالان، همه در گرو دسترسی به یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب است. تغذیه سالم و همچنین جمعیت مولد سالم، دو پیش‌نیاز اصلی برای کاهش فقر و توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه محسوب می‌شوند. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۶ میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و سایر فراورده‌های لبنی را در رژیم غذایی خود جا داده‌اند. سرانه مصرف لبنیات در کشورهای توسعه یافته نسبت کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

در کشور ما متاسفانه این سرانه طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف نظیر تورم، افزایش بیکاری و شرایط بد اقتصادی خانوارها کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیشتر از قبل فاصله گرفته است. همین موضوع می‌تواند به‌صورت فاحشی زمینه‌ساز شیوع بیماری‌های مختلفی نظیر فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان و شکستگی متعدد استخوانی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که عدم یا کاهش مصرف شیر و لبنیات ایجاد می‌کند، کوتاهی قد نسل جدید است که چندان از نظر افراد خوشایند نخواهد بود. ما در این مقاله از وبسایت شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر قصد داریم در مورد فواید و نقش لبنیات در سلامت افراد صحبت کنیم و به معرفی چند برند مطرح و محبوب این شرکت بپردازیم. اگر به سلامتی خود و فرزندانتان اهمیت می‌دهید، تا پایان مقاله همراهمان باشید.

فواید مصرف لبنیات

اهمیت لبنیات در تغذیه و نقش آن در سلامت افراد بر کسی پوشیده نیست. شیر و لبنیات یکی از مهمترین گروه‌های موجود در هرم غذایی محسوب می‌شوند که همه افراد با هر سنی باد روزانه حداقل ۲ واحد از آن‌ها را مصرف کنند. کسانیکه در سنین بلوغ قرار دارند ، مثل جوانان و نوجوانان، مادران باردار و شیرده لازم است روزی ۳ واحد شیر یا سایر لبنیات را مصرف نمایید. منظور از یک واحد، در گروه شیر و لبنیات عبارت است از:

  • یک لیوان شیر یا ماست کم چرب
  • پنیر کم چرب معمولی ۴۵ تا ۶۰ گرم
  • یک چهار لیوان کشک
  • ۲ لیوان دوغ
  • ۱/۵ لیوان از بستنی پاستوریزه

از فواید مصرف لبنیات می‌توان به این موارد اشاره کرد.

۱- پیشگیری از از ابتلا به سرطان تخمدان، حفظ فشار خون طبیعی و همچنین انقباض عضلانی

۲- منبع غنی از کلسیم قابل اعتماد و طبیعی

۳- شیر و فرآورده‌های لبنی نقش مهمی در رشد و استحکام استخوان‌ها مخصوصا در دوران کودکی و نوجوانی دارد.

۴- حفظ و سلامت استخوان و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا

شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولیدی شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور است که پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه توانسته است محصولاتی باکیفیت و سالم نظیر، پنیر کم چرب و پنیر پر چرب و همچنین کره حیوانی، روغن کرمانشاهی و محصولات متنوع دیگر که تمام آن‌ها از بهترین مواد اولیه تهیه شده‌اند را با برند‌هایی نظیر لبنیات بیستون ارائه دهد.

 

انواع لبنیات

همه ما واژه لبنیات را بارها و بارها شنیده‌ایم، اما آیا از اینکه چه موادی در لیست لبنیات قرار دارند نیز اطلاع داریم؟ لبنیات همانطور که می‌دانید به سیر و فراورده‌های آن گفته می‌شود ولی نه هر فراورده‌ای، در واقع شیر، ماست، دوغ، کشک و پنیر در لیست لبنیات قرار دارند ولی سرشیر، خامه و کره که از چربی بالا برخوردار هستند جزو لبنیات نبوده و مصرف آن‌ها باید در حد تعادل باشد تا سلامتی شما را به خطر نیاندازد.

یکی از محصولاتی که در شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر تولید می‌شود روغن کرمانشاهی یا روغن زرد است که از کیفیت، طعم و عطر بی‌نظیری بهره می‌برد. کارخانه لبنیات دنیز ابهر با عرضه محصولاتی با برند‌های شیر و لبنیات بیستون و لبنیات تعریف توانسته است بخش زیادی از بازار لبنیات کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه با توجه به اهمیت لبنیات در سلامت افراد جامعه تلاش می‌کند بهترین لبنیات را با کیفیتی بی‌نظیر و سلامت بالا عرضه نماید.

ترکیبات مهم موجود در لبنیات

لبنیات سرشار از مواد و ترکیبات مفید بوده که از میان آن‌ها کلسیم به دلیل نقش مهمی که در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد، به‌عنوان مهم‌ترین ترکیب موجود در لبنیات معرفی شده است. حدود ۹۹% از کلسیم موجود در بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار دارد و ۱% آن‌ در سایر متابولیسم‌های بدن مصرف می‌شود. از سایر ترکیبات موجود در شیر و لبنیات عبارتند از:

۱- پروتئین

۲- ویتامین‌های B2، B6، B12

۳- فسفر

شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر تولیدکننده انواع لبنیات پاستوریزه و باکیفیت و همچنین کره حیوانی و روغن کرمانشاهی در کشور است که با ارائه محصولات باکیفیت با برند لبنیات مه ‌کامه توانسته است نقش مهمی در تامین فرآورده‌های لبنی کشور ایفا کند.

متخصصین و کارشناسان تغذیه ما در شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر تمام تلاش خود را به کار برده‌اند تا نقش لبنیات را در رژیم غذایی سالم خانوارها پر رنگ کنند و سلامت افراد جامعه را هدف تولید خود قرار داده‌اند. این مجموعه با تنوع بالای محصولات خود، تمام نیاز افراد را به انواع فراورده‌های لبنی مرتفع ساخته و گامی بلند در راستای سلامت جامعه برداشته است.

توصیه‌های مصرف لبنیات

۱- مصرف روزانه لبنیات برای تامین کلسیم و همچنین جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان ضروری خواهد بود.

۲- از شیر به‌عنوان یک نوشیدنی یا میان وعده به‌صورت ترکیب شده با میوه‌ها استفاده کنید.

۳- از لبنیات کم چرب استفاده نمایید.

۴- لبنیات کم نمک استفاده کنید.

۵- شیرهایی که با ویتامین D غنی شده‌اند مصرف کنید تا جذب کلسیم را افزایش دهید.

۶- شیر ساده را جایگزین شیرهای طعم‌دار که حاوی قند هستند کنید.

۷- هنگام خرید لبنیات، تاریخ انقضاء آن را در نظر بگیرید.

۸- پنیرهایی را خریداری کنید که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شوند.

تمام محصولات و لبنیات عرضه شده توسط شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر در بهترین شرایط از نظر بهداشت و سلامت تهیه می‌شوند و با اطمینان کامل می‌توانید از آن‌ها مصرف کنید. این مجموعه برای تولید محصولات خود از تجهیزات پیشرفته، مواد اولیه مرغوب و سالم و باکیفیت استفاده می‌کند تا سلامت مصرف‌کننده را تضمین نماید.

شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر

شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر در سال ۱۳۹۰ با هدف ارتقاء سبد غذایی مردم ابهر و استان زنجان فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این واحد تولیدی با عرضه لبنیاتی نظیر پنیر سفید ایرانی با برندهای بیستون، تعریف و مه‌ کامه و سایر فرآورده‌های لبنی سهم قابل توجهی از بازار لبنیات کشور را به خود اختصاص دهد.

جمع بندی

امروزه تغذیه اغلب افراد صحیح نبوده و در گذر زمان دچار مشکلات اساسی می‌شوند. استفاده از لبنیات در روزه مره می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی ایجاد کرده و افراد را از گزند بیماری‌های مخالف، دور کند. در این مقاله ما سعی کردیم شما را با اهمیت استفاده از لبنیات آشنا کنیم. در صورت تمایل می‌توانید از محصولات شیر پاستوریزه دنیز ابهر استفاده نموده، و سلامتی بدن خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X