مقالات

لبنیات ‌ و خواص آن‌ها

لبنیات گروهی از مواد غذایی را در برمی‌گیرد که از شیر گرفته می‌شود. هر نوع از مواد لبنی دارای خواص و ترکیب متفاوتی هستند و در طول روز بهتر است برای مصرف لبنیات، از لبنیات کم چرب شود. لبنیات شامل کلسیم است و می‌بایست در طول روز از طریق مصرف این گروه از مواد غذایی، کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید‌.

مواد غذایی زیادی از شیر تولید می‌شوند ولی تعدادی از آن‌ها را تحت عنوان گروه لبنیات می‌توان نام برد، مواد غذایی مثل خود شیر، ماست، دوغ و کشک جزو گروه لبنیات محسوب می‌شوند و یک فرد بزرگسال حداقل روزانه دو واحد لبنیات باید دریافت کند تا نیازش به کلسیم برطرف شود.

اگر بخواهیم از خواص لبنیات برای بدن صحبت کنیم، باید به این نکته که انواع مختلف لبنیات خواص مخصوص به خود را دارند نیز توجه داشته باشیم. این تفاوت در خواص به دلیل نحوه تولید و فرآوری آن‌ها است‌. در این‌جا قصد داریم به انواع محصولات لبنی از جمله پنیر کم چرب، پنیر پر چرب، روغن کرمانشاهی، اهمیت لبنیات در سلامت، محصولات شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر و… بپردازیم. با ما همراه باشید تا به تفصیل درمورد خواص گروه لبنی صحبت کنیم.

شیر

شیر یک ترکیب همگن و یا به اصطلاح امولسیون تشکیل شده از قطرات چربی، پروتئین، قند محلولی به نام لاکتوز، انواع املاح و ویتامین‌ها است. این ترکیبات در شیر تمامی پستانداران موجود است. با این تفاوت که درصد و نسبت مواد تشکیل دهنده آن با یکدیگر متفاوت است. شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر، محصولات با کیفیتی را در زمینه گروه لبنی ارائه کرده است و شما می‌توانید با خریداری از آن، سلامتی بدن خود را تضمین کنید.

فواید و خواص شیر برای سلامتی:

همانطور که می‌دانید، پروتئین شیر از کیفیت بالایی برخوردار است و این پروتئین به دلیل میران بالای آمینو اسید است. محتوای معدنی شیر شامل کلسیم، فسفر و مقدار کمی آهن است. این ترکیبات به رشد هرچه بیشتر استخوان‌های اسکلتی نوزاد کمک می‌کند و همچنین در بزرگسالی برای محافظت و حفظ استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان مفید و کارساز است.

شیر حاوی ویتامین‌های گروه B و مقدار کمتری ویتامین Cاست. انواع مختلفی از شیرهای غنی شده وجود دارد که به وسیله ویتامین‌های A  وD  غنی شده‌اند. از این رو بهتر است برای جذب بهتر کلسیم، از شیرهای غنی شده استفاده کنید. شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر محصولات مختلف لبنی در برندهای گوناگون و با کیفیت لبنیات بیستون، لبنیات مه کامه و… ارائه کرده است که شما می‌توانید با خرید از آن سلامت بدنی خود را تضمین کنید.

ماست

ماست نوعی محصول لبنی است که از طریق تخمیر شیر به دست می‌آید. برای تولید ماست ابتدا شیر را پاستوریزه می‌کنند و سپس در یک محیط کشت مخصوص و در دمای مناسب، تخمیر باکتریایی انجام می‌گیرد و ماست تولید می‌شود. برای خرید ماست در برندهای معتبر و با کیفیت، می‌توانید از شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر اقدام نمایید.

فواید ماست برای سلامتی:

ماست از جمله مواد لبنی است که از محتوای کلسیمی خوبی برخوردار است و حاوی مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم است. مصرف روزانه ماست می‌تواند سبب حفظ تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان شود. ماست در دو نوع پر چرب و کم چرب و در برندهای مختلف از جمله لبنیات بیستون، لبنیات مه کامه و… تولید می‌شود.

شرکت شیرپاستوریزه دنیز ابهر به تولید انواع ماست در برندهای مختلف با بهترین کیفیت پرداخته است. ویتامین‌های موجود در ماست هم ویتامین‌های B12 ، B6 ، B2 هستند که هم برای سلامت استخوان‌ها مفیدند و هم به رفع کمبودهای احتمالی این گروه از ویتامین‌ها کمک می‌کنند.

فواید مصرف پنیر برای سلامتی

نوع دیگری از فرآورده‌های لبنی که از شیر به دست می‌آید، پنیر است که جایگاه ویژه‌ای در سفره صبحانه ایرانیان دارد. پنیر نوعی مواد لبنی است که انواع مختلفی دارد. این ماده غذایی نیز مانند سایر فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین A و سایر مواد مغذی بوده و برای سلامت دندان و استخوان مفید است.

پنیر دارای مقدار بسیاری اسید لینولئیک است که می‌تواند از خطر ابتلا به انواع سرطان به میزان قابل توجهی جلوگیری کند. همین طور مصرف آن باعث بالا رفتن PH پلاک دندان و تقویت مینای دندان می‌شود، از این رو شما می‌توانید مقداری پنیر در رژیم روزانه خود قرار دهید تا علاوه بر بهره‌مندی از ویتامین‌های مفید آن، از سلامت دندان و کاهش ابتلا به سرطان بهره‌مند شوید.  لازم به ذکر است اسید لینولئیک موجود در پنیر باعث تاخیر در ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

خواص لبنیات برای استخوان بندی بدن

یکی از موارد مهم که در خصوص خواص و فواید لبنیات می‌توان به آن اشاره کرد، تحت تاثیر قرار گرفتن استخوان‌های بدن است.  بر طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم پزشکی آمریکایی،  لبنیات منبع بزرگی از کلسیم است که می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی داشته باشد. چنانچه می‌خواهید شیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید می‌بایست برخی سبزیجات دارای کلسیم مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر را جایگزین آن نمایید.

کاهش امکان ابتلا به سرطان از خواص مصرف لبنیات

بهره گیری از محصولات لبنیاتی باعث می شد تا امکان ابتلا شما به سرطان به شدت کاهش یافته و به حداقل برسد. با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط تیم پزشکی سوئدی، کاشف به عمل آمده که امکان ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که شیر و سایر محصولات لبنیاتی زیاد مصرف  می‌کنند در مقایسه با کسانی مصرف لبنیاتی بسیار پایینی دارند در حدود ۳۵ درصد بالاتر است که نشان دهنده عمق فاجعه است.

جمع بندی

مصرف لبنیات خواص بسیاری برای بدن دارد که در این‌جا به برخی از آن پرداختیم. اما توجه داشته باشید که مصرف لبنیات نیز همانند سایر مواد غذایی نباید بیش از حد استاندارد باشد. زیرا می‌تواند صدمات زیان باری به بدن وارد کند.

از آنجا که تمامی محصولات و فرآورده‌های لبنی، عضو جدایی ناپذیر از سبد غذایی انسان می‌باشد، از این رو توصیه می‌شود افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، از محصولات لبنی بدون لاکتوز و با مشورت پزشک مصرف نمایند.

همچنین شما می‌توانید محصولات لبنی با کیفیت را از شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر خریداری کنید و از کیفیت و مرغوبیت محصولات لبنی اطمینان داشته باشید. شرکت شیر پاستوریزه دنیز ابهر، محصولات مختلف لبنی را در بهترین و معروف ترین برند از جمله لبنیات بیستون، مه کامه، لبنیات تعریف و… ارائه کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X